Inlägg

Februari är redan här!

Bild
Hej Februari!  Vad fort första månaden av detta året har gott! Det känns som att början av 2021 har präglats av hopp och förändring. Vi har nu kommit på plats i Halmstad och kontoret är igång. Sitter och planerar årets ämnen som jag skall ta upp och skriva mer om, är det något ni skulle vilja att jag djupdyker i? Maila mig gärna era tips! Under januari har vi haft en hälsobingo igång och det har varit så kul att följa hur ni har jobbat på era bingobrickor för att delta i tävlingen samtidigt som ni skaffat er nya hälsosamma rutiner. Ni har även några av er testat på helt nya saker vilket jag tycker är jätte kul och inspirerande! Vinnaren är dragen och kommer att bli kontaktad idag!  Ta hand om er och fortsätt att inspirera!

2021

Bild
 Gott nytt år! Välkomna till år 2021! Hoppas ditt år kommer bli helt fantastiskt. För oss innebär början på det nya året stora förändringar. Vi kommer från idag att utgå från Halmstad kommun, närmare bestämt från Trönninge. Vi flyttar ner hit i helgen från Ulricehamn och den 11 januari börjar mina barn ny skola/ förskola. Den nya adressen finner ni under kontakta oss. Detta innebär också att jag inte kommer uppdatera lika flitigt här på bloggen innan den 18 januari utan jag kommer istället att lägga den tiden jag har innan barnen börjat skolan på de kunder som jag har online!  För att inleda detta år med en härlig och motiverande start har jag byggt ihop en tävling med en bingobricka! Från idag till den 1 februari ska du bocka av så många kryss du bara kan. Maila eller skicka den ifyllda brickan till mig tillsammans med en motiverande text om varför just du skall vinna.  Den 2 februari drar jag en vinnare som jag kontaktar via mail. Om du skickar sin bricka med post, glöm då inte att s

Postbiotika

Bild
Postbiotika Vi har under de två senaste dagarna djupdykt i probiotika och prebiotika. Idag är det postbiotika. Detta är en bakteriestam som man inte har pratat så mycket om men som nu å senare tid börjar komma fram mer och mer, inte minst inom skönhetsbranschen! Vad är Postbiotika? Man brukar prata om Biotika som samlingsnamn innefattar probiotika som är de goda levande bakterierna. Prebiotika är fibrer vilka fungerar som mat till probiotikan och postbiotika är ämnen som de goda bakterierna har producerat. Det kan vara delar av cellväggen eller från insidan av bakterien. Immunförsvaret reagerar på bakterier genom att känna igen denna typen av ämnen. Därför är det inte förvånande att det skulle gå att påverka immunförsvaret, bara genom att göra dessa tillgängliga i tarmen. Det är ämnen från bakterier som har förmågan att stimulera vårt immunförsvar och kan vara läkande för tarmen.  Idag vet man att mångfald av celler och mikrober är nyckeln till en frisk kropp. Tyvärr har vi jämfört med

Prebiotika

Bild
 Prebiotika Många känner till ordet probiotika på grund av dess populära användning i reklam för bland annat yoghurt. Men det är inte lika många som känner till vad prebiotika är för något vilket är det som vi kommer gå igenom nedan. Vad är prebiotika? För dig som inte redan vet vad probiotika menas med ska jag förklara kort vad det är eftersom probiotika och prebiotika lite går hand i hand. I mitt förra inlägg går jag igenom probiotika med djupgående om du vill lära dig mer om det.  Probiotika är goda, levande bakterier som lever inom oss, främst i tunn- och tjocktarmen, och hjälper till med allt från matsmältning, vitaminproduktion till att stärka immunförsvaret.  Prebiotika är enkelt uttryckt delar av mat, kostfibrer och resistent stärkelse, som det mänskliga matsmältningssystemet inte klarar av att bryta ner vilket istället stimulerar tillväxten av goda bakterier, probiotikan. Prebiotika är probiotikans mat- enkelt uttryckt! Prebiotika eller fibrer – vad är skillnaden? Kostfibrer e

Probiotika

Bild
Probiotika Probiotika eller mikrobiska preparationer är kost eller kosttillskott med levande bakterier som påstås vara gynnsamma för hälsan. Inom vissa tänkta medicinska användningsområden har man kunnat visa på viss effekt men vid andra sjukdomar har effekten varit otillräcklig för att motivera behandlingsmetoden eller inte alls gått att påvisa. Probiotika tillsätts och förekommer således i vissa mjölkprodukter, syrade grönsaker (som surkål), kombucha och kefir. Probiotiska bakteriekulturer förekommer även som kosttillskott. Den normala människans magtarmkanal innehåller cirka olika typer av bakterier som minskar tillväxten av skadliga bakterier och främjar ett friskt matsmältningssystem. Positiva effekter med probiotika Stärker immunförsvaret Då 75 procent av immunförsvaret sitter i tarmen ska du se till att hålla tarmfloran vid så god hälsa du bara kan. Ger minskad risk för infektioner och allergier Forskare tror nu att många allergier orsakas på grund av brist på bakterier då vi mä

Lucka 24 - Julklapp

Bild
 Julafton God jul kära följare! Hoppas ni får en fantastisk jul. Min dag kommer se ut såhär: Vakar och stiger upp ca 06.00. Ungarna får öppna ett valfritt paket under granen. Vi myser en stund och sen är det dags för att ta en runda med hunden. Idag går hela familjen på en kortare promenad. Hemma väntar varm risgrynsgröt i slowcookern och nybakt vörtbröd. Kanske har vi även lyxat till det med frukt och saffransglögg.  Efter frukost är det dags för det vanliga morgonbesturen med hygienrutin påklädning och bäddning av sängar. Jag passar på att värma lite varmt te och choklad och packa i termosar. Barnen öppnar sina sista luckor i julkalendrarna. Vi ger oss ut hela familjen i skogen för en härlig promenad och kanske lite snöbollskrig?! Vi dricker varm choklad och grillar lite korv på vår favoritgrillplats. Vi åker hem och öppnar lite fler julklappar, men inte alla! vid 14 tiden äter vi mat som vi beställt hem. Vad det blir får bli en överraskning! 15.00 ser vi på Kalle Anka på projektorn

Lucka 23 - Frukt och saffransglögg

Bild
Frukt och saffransglögg Dagens lucka innehåller ett recept på en härligt varm och god dryck. Passar perfekt en dag som denna!  Ingredienser 2 liter äppeljuice 2 stora apelsiner, tvättade och skurna i skivor 4 stjärnanis  20 kryddnejlikor 2 kanelstång 12 kardemummafrön 2 cm skivad färsk ingefära 1 g saffran (ett paket) 0,5-1 dl agavesirap, honung, lönnsirap eller kokossocker (valfritt, anpassa mängd efter egen smak) Gör såhär: Koka upp alla ingredienserna utom sötning tillsammans och låt sjuda långsamt utan lock i ca 45 minuter. Sila bort apelsinskivor och kryddor Söta drycken med valfri mängd eller låt den vara som den är. Jag brukar hoppa över detta steget då jag tycker denär god som den är. Du kan spä den med mer vatten också om du tycker att drycken blivit för koncentrerad i smaken. Servera direkt eller förvara i kylskåp och värm upp till serveringen.