Varför är vatten så viktigt?

Att få i sig tillräckligt med vatten är jätteviktigt för att kroppen ska fungera. När vi känner oss törstiga har det redan gått för långt och kroppen börjat torka ut. Därför är det viktigt att regelbundet fylla på med vätska. Men vad har vatten för funktion i kroppen och varför har inte andra drycker samma effekt på kroppen?

En stor del av kroppens består av vatten, en vuxen kropp består av cirka 60 procent vatten. Det är ett viktigt ämne i kroppen som återfinns överallt. En egenskap som vatten har är som ett lösningsmedel därför använder kroppen vatten för att transportera salter, kolhydrater och proteiner till rätt ställe. Via urinen utsöndrar vi slaggprodukter och reglerar saltbalansen i kroppen. Avdunstning av vatten är också ett viktigt sätt att reglera kroppstemperaturen - när vi svettas används överskottsvärme från kroppen till dunstningen så att vi blir nedkylda. Alltså måste vi tillföra ny vätska. 

Många vill ha en siffra på hur mycket de ska dricka, för att veta om de dricker tillräckligt. Eftersom kroppen kontinuerligt mister ungefär 2,5 till 3 liter vatten om dagen, via normala kroppsfunktioner behöver detta vatten fyllas på för att kroppen skall fungera. Vissa dygn behöver du upp till fyra liter för att du har jobbat i varm miljö, eller av andra orsaker gjort av med mer vätska. Upplever du en stark känsla av törst så kan det vara så att kroppen redan har börjat torkas ut. När du väl börjar känna dig törstig, är kroppen oftast redan uttorkad på en nivå av 0,8 % till 2 % av kroppsvikten. Det bästa rådet för att ha koll på vätskebalansen är att inspektera mängd och färg på urinen. Om du kissar några gånger per dag och urinen är ljusgul, ja då dricker du lagom mycket.

Men vad gör vattnet mer än att transportera näringsämnen och reglera vår temperatur?


Hjärnan och muskler

Den mänskliga hjärnan består av mer än 85 % vatten. När du inte har rätt vätskebalans, känner din hjärna av effekterna. Du får huvudvärk, dålig koncentrationsförmåga och korttidsminnet försämras. När en viss nivå av uttorkning uppstår sker det en försämring i hjärnans energiproduktion. Studier har visat att en persons koncentrationsförmåga minskar successivt när kroppen har en vattenbrist på endast 1 till 2 %. Och en vätskeförlust på bara två procent, vilket är cirka 1,5 liter vatten, minskar prestationsförmågan med upp till 20 procent. Ju bättre vätskebalans, desto längre tid ligger kolhydratdepåerna kvar i musklerna. Vatten ger fasta muskler.

Vatten och blod

Ditt blod består till 95 % av vatten och vattnet transporterar viktiga näringsämnen till cellerna i din kropp och avlägsnar smuts från dessa. Om du är uttorkad kan kroppens mekanismer inte reglera trycket i blodet korrekt, vilket kan leda till ett ökat blodtryck. 

Vatten och din hud

Huden, som är kroppens största organ, består till 70 % av vatten och vi förlorar en del av detta varje dag via avdunstning. Den miljö vi lever i, med klimatstyrd uppvärmning och luftkonditionering, låg luftfuktighet samt tvål och rengöringsmedel, kan skada det yttersta hudskiktet och minska dess förmåga att hålla kvar fuktigheten. 
När du inte dricker tillräckligt mycket för att kompensera kroppens fuktförlust känns huden torr; dessa symptom kan behandlas med fuktighetskräm men om orsaken är vätskebrist är den bästa lösningen att dricka vatten för att återfukta huden inifrån. Många är noga med krämer på huden men glömmer bort att hudens kvalitet är lika beroende av fukten som kommer från insidan. Dricker du mycket vatten håller du hudcellerna vattenfyllda vilket gör hyn mjuk, återfuktad och ger den en vacker lyster. När du svettas stimuleras oljeproducerande körtlar i hårsäckarna vilket bidrar till att håret inte torkar ut.

Vatten och ditt skelett

Skelettet består till cirka 22 % av vatten och det är också detta vatten som ser till att dina leder kan röra sig smidigt. Den broskartade vävnaden i skelettets extremiteter håller kvar vatten för att smörja dina ledrörelser. Vid en korrekt fuktighetsnivå glider de två motsatta ytorna smidigt mot varandra. Vid för låg fuktighetsnivå ökar förslitningsskador, vilket orsakar försämrad ledfunktion som i sin tur kan leda till smärta och inflammationer. 

Vatten och dina njurar

Njurarna består till 80 % av vatten. Deras funktion är att avlägsna avfallsprodukter från kroppen, vilka löses upp i vatten. När kroppen inte har tillräckligt med vatten kan avfallsprodukterna inte avlägsnas effektivt, vilket kan skada dina njurar. The National Kidney Research Foundation rekommenderar att du dricker 2 liter vatten per dag för att minska risken för njursten. 

Vatten och dina lungor 

Din kropp behöver vatten för att andas. En genomsnittlig person förlorar mellan 0,5 till 1 liter vatten per dag bara genom att andas. Lungorna består till 80 % av vatten. För att ta in syre och eliminera koldioxid måste våra lungor ständigt återfuktas. Uttorkning kan försvåra din andning. Detta är dock väldigt ovanligt med har du andningsbesvär av någon anledning kan du ha detta i åtanke.

Motverkar förstoppning

Att dricka mycket vatten hjälper till att ta upp fibrerna i maten så att man får en smidigare matsmältning och håller förstoppningen på avstånd. En del fibrer bildar i vattnet en geléaktig massa vilket underlättar matsmältningen, andra är olösliga men suger ändå vätska till sig när de passerar tjocktarmen.

Immunförsvaret

Slemhinnorna du har i mun, hals och näsa är fulla av antikroppar som behövs för att bekämpa virus som du andas in eller får i dig via föda. Här är vattnet jätteviktigt, får du inte i dig tillräckligt med vätska torkar slemhinnorna ut och blir mottagliga för infektioner som kan orsaka förkylningar, halsfluss och hosta.

Res utan problem

Många har problem med trötthet och svullna ben under flygresorna. En stor del av orsaken är den torra luften som suger ut vattnet ur kroppen vilket gör att du torkar ut. Mindre syre gör det svårare att andas, och vätskeförlusten ökar. Drick extra innan du går ombord och ha med dig vattenflaska om det är möjligt. Undvik drycker med alkohol och koffein i.

Du slipper torra ögon

Vid vätskebrist torkar även dina ögon ut och blir rödsprängda. Extra viktigt är det att fylla på med vatten om du använder linser.

Men vad gör du om du inte gillar smaken? 


1,5-2 liter per dag är mycket vätska om man inte gillar smaken. I dessa fall är det svårt att få det till en ny och långvarig livsvana. Mitt första tips är ge det en vecka. Många gånger vänjer vi oss vid smaken snabbt eftersom vatten är en naturlig del av vår kropp.  Nästa tips är att smaksätta vattnet med naturliga smaker. Nedan kommer jag att lista mina 10 bästa smaktips!

  • Frysta blåbär- detta ger en mjuk smak som passar till allt från fika till mat. Detta är något som mina barn älskar, speciellt på sommaren då de frysta bären håller drycken kall.
  • Lime och citrongräs- Detta ser väldigt lyxigt ut och ger en fräsch och uppfriskande smak. Klyv citrongrässtjälkarna på längden, krossa ändarna och sätt dem i kannan tillsammans med limeklyftor. Låt stå med vatten i kylskåpet i ca 2 timmar.
  • Blodapelsin och ingefära- En annorlunda färgstark variant. Hacka ingefäran lite innan den läggs i vattnet så avger den mer smak. Pressa i lite blodapelsinsaft i vattnet så får vattnet en röd nyans.
  • Citron och gurka- Citronvatten är en klassiker. Jag brukar lägga i lite gurkskivor för att få en sval brytning mot den sura citronsaften. 
  • Melon och mynta- Skär en eller två skivor av en mogen valfri melon. Mina favoriter är vattenmelon och galiamelon. Lägg till kvistar av färsk mynta. Om man hackar myntan lite grand ger den mer smak.

Populära inlägg i den här bloggen

Postbiotika

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Lucka 23 - Frukt och saffransglögg