Julkaleder lucka 3 - Probiotica eller Prebiotika?

Lika centralt som magen och tarmarna är placerade på våra kroppar är de centrala för vårt välmående, såväl fysisk som psykiskt. Har vi ett rubbat klimat i våra tarmar påverkar det alla andra delar av kroppen. Vi kan bli deprimerade, få hudutslag, försämrad ämnesomsättning, bli gasiga i magen och mycket mer. Men vad kan man göra för att ha en god mag- och tarmhälsa? Det finns mycket som påverkar men idag tänkte jag ta upp vår tarmflora och hur vi skall vårda våra goda bakterier!


Vad är tarmflora? 
Tarmflora är de bakterier och andra mikroorganismer som finns naturligt i tarmen. Dessa har alla en egen uppgift, allt från att bryta ner mat till att bilda olika näringsämnen från den mat som glider igenom tarmen. Kolibakterier är ett exempel på detta. Dem finns i tarmen i riklig mängd och bidrar med bildandet av K-vitamin. 
Tarmfloran innehåller mellan 1-2 kg bakterier och mikroorganismer hos en vuxen människa. Man tror att det finns mellan 300-1000 olika arter i tarmfloran men det är mellan 30-40 arter som utgör ca 99 procent av den totala tarmfloran. För att dessa skall kunna leva, må bra och kunna göra sitt jobb krävs det att de lever j rätt klimat och får bra mat. Känns det igen? 
Varför är tarmfloran så viktig för vårt mående? 
Men varför måste vi ha en fungerande tarmflora? Jo, tarmfloran styr vår matspjälkning. Utan en fungerande tarmflora kan vi inte bryta ner maten på rätt sätt och tillgodogöra oss näringen. Detta leder till risk för diarré, förstoppning och näringsbrist. 
Tarmfloran är även viktigt för vårt immunförsvar. Genom mat, dryck och luft som vi får i oss via maten får vi i oss dåliga bakterier. Det är tarmflorans uppgift att ta sig ann dessa och skydda kroppen mot dem. 
Tarmfloran stimulerar även tarm rörelserna. Det är viktigt i produktionen av vitaminer som till exempel B-vitaminer och för omsättningen av tarmslemhinnans celler. Dessutom påverkar den bakteriella metabolismen utsöndringen av hormoner. Fungerar inte något eller några av dessa system startar en kedjereaktion i kroppen och vårt kroppsliga system kommer i obalans och vi blir sjuka och/ eller ohälsosamma.
Vad är skillnaden mellan probiotika och prebiotika?
Probiotika är goda bakterier i vår tarmflora och prebiotika är mat till de goda bakterierna, fibrer och stärkelse, som vi får i oss via maten. prebiotika stimulerar bakterietillväxt och håller vårt immunförsvar i trim. 
Vad förstör vår tarmhälsa?
Tarmfloran är känslig. Den påverkas av dåligt PH-värde, dålig kosthållning, stress, för lite motion. En annan stor faktor är antibiotika. Antibiotika är skapt för att döda bakterier för att förgöra inflammationer i kroppen. Dock ser den inte skillnad mellan goda och onda bakterier. En kraftig antibiotika kur kan sätta din tarmflora ur spel i upp till 2 år om du inte aktivt hjälper den upp igen. Detta kan du göra genom att äta man som är rik på prebiotika och probiotika eller ta tillskott innehållandes dessa. Nedan listar jag bra mat för att stärka tarmfloran.

Prebiotika

  • Kronärtskocka
  • Broccoli
  • Vetegroddar
  • Banan – gärna omogen
  • Kiwi
  • Havregryn
Probiotika

  • Kefir – jäst ko- eller getmjölk
  • Grekisk yoghurt
  • Surkål
  • Kimchi
  • Oliver
  • Misosoppa
  • Kombucha
  • Vissa ostsorter – gouda, cheddar, mozarella, Keso, brie

Populära inlägg i den här bloggen

Postbiotika

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika