Julkalender lucka 11 - Tips för en hälsosammare jul!

Juletiden är här. För många innebär detta att man träffar familj, vänner och bekanta lite mer frekvent än vanligt. Arbetsplatser bjuder på julbord och julstressen är ett faktum. Julklappar skall inhandlas, mat skall lagas, människor skall träffas, festkvällar skall planeras och förberedas. Känner du igen dig? Låter det som en högtid som du ser fram mot? För många är julen något som många ser fram emot, trotts det som jag nyss räknat upp. Jag har lite tips på vad just du kan göra för att December månad till en månad med mer njutning än prestationskrav. 

Tips 1
Planera och sluta stressa
Detta kan låta lätt men låt dig inte luras. Det är många bollar att hålla i luften och för många kan en välstrukturerad plan göra att det roliga försvinner då man känner att det blir mer av ett krav istället för en tradition. Nedan följer några tips för din planering.
Välj ut julklappar till alla berörda. Vem skall få vad? Har du en budget för klappar och presenter? Välj sedan ut en eller två dagar när du åker iväg och köper julklappar. Kombinera detta gärna med en god fika eller lunch på stan. Gör dina inköp tillsammans med en vän eller partner för att få hjälp med smakråd och sällskap.

Tips 2
Byt ut julbordet på jul
Julbord är i mina ögon en typ av buffé. Du har kalla och varma rätter som många gånger avslutas med ett dessertbord. Klassiker som janssons frestelse, prinskorv och rödbertssallad serveras som udda smakkombinationer. Men i ärlighetens namn, vem kom på tanken att äta ansjovis tillsammans med en köttsnål korv i samma tugga??? Vad är det som gör köttbullen så speciell i december, vi äter ju den även på onsdagar mitt i veckan och då är den inte lika märkvärdig. Min poäng är att julbordet i mina ögon är väldigt överskattad och enligt min erfarenhet är man rätt trött på dessa rätter redan innan julafton. Inom min familj har vi under många år lagat en lyxigare 3 rätters-middag på julafton och ätit julmat dagarna jul. Vi har då valt ut t.ex. köttbullar en dag, korv en annan och jansson en tredje. På detta sättet har vi kommit från frossandet och överätandet. Vi har även uppskattat måltiderna på ett helt annat sätt. Raklette är även något jag varmt kan rekommendera. Laga din mat vid bordet, sitt och prata länge och hinn känna efter hur hungrig du är och vad du är sugen på.

Tips 3
Tillåt dig att njuta
Tillåt dig att stanna upp i vardagen och njuta av tillvaron. Njut av sällskapet. maten, stämningen, ledigheten, det krispiga vädret och julmusiken. Stanna upp och lägg kommande aktiviteter på hyllan. Vad är all mörda värd om ingen hinner och orkar uppmärksamma den?

Tips 4
Våga säga nej
Även om du och många andra är ledig lite extra så finns det inget krav på att man måste ställa upp med öppna dörrar till sitt hem med fullbespisning. Även om julklappar önskas finns det inga krap på att de måste köpas. Sortera i din vardag och välj ut vad som är viktigt just för dig och säg nej till det andra. Våga skapa din egen väg för att må bra på insidan och utsidan.

Tips 5
Glöm inte vardagen

Mellan alla festdagar finner du även vanliga dagar. Försök att hitta tillbaka till rutiner så fort som möjligt. Och bara för att du skall äta julbord på kvällen och vara ledig hela dagen innebär inte det per automatik att du behöver eller ska skippa en hälsosam frukost och den ordinarie träningen. Allt för många går upp flera kilo under december för att sedan kämpa hela våren för att hitta tillbaka till sommarformen. Detta är helt onödigt. Självklart skall du njuta men talesättet "less is more" passar utmärkt här.

Populära inlägg i den här bloggen

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika

Lucka 2- Julkryddors inverkan på kroppen