Julkalender lucka 18 - Höftlyft med fötter ihop

Dagens Övning är ett höftlyft. Men istället för att ha fötterna höft brett på golvet skall du nu sätta ihop fötterna.  Övningen kallas även för grodlyft. Detta gör att du får ett större fokus på rumpa och lättare hitta sätesmusklerna. 

Sätet eller rumpan består av tre muskler. Maximus, medius och minimus eller stora, mellan och lilla om vi ska ta det på svenska. Stora sätesmuskeln är den som vi tänker som rumpan. Medius och minimus sitter på sidorna och stabiliserar upp om vi ska dra det lite ytligt. Att aktivera sätet upplever många som svårt. Det kan kännas knepigt att hitta kontakten med sina sätesmuskler, speciellt för kvinnor efter en graviditet. Så jag tänkte ge tips på en övning som kommer kännas i rumpan och dessutom är en enkel övning, men låt dig inte luras att den inte skulle ta för det.

Utförande
Ligg på rygg med fötterna i golvet. Fotsulorna skall nudda varandra. 
Pressa upp rumpan och höften så högt du kan (spänn rumpan allt du har i toppläget) innan du går ner igen.
När du gör flera repetitioner går du bara ner och "duttar" rumpan i golvet utan att slappna av innan du trycker upp dig igen.


Populära inlägg i den här bloggen

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika

Lucka 2- Julkryddors inverkan på kroppen