Julkalender lucka 10 - Burpees

Burpeen är en grymt effektiv helkroppsövning där du använder din egna kroppsvikt som enda redskap för att träna upp flåset och styrkan. Och faktum är att du kan bygga upp ett helt träningspass bara genom att göra burpees. Orden "bara" och "burpees" är två ord som många gärna inte sätter i samma övning. Utförandet är krävande för hela kroppen vilket gör den sjukt jobbig. Genom att kanalisera dina känslor kan du göra denna övning till allt från något du älskar eller hatar. När ajg är in ett bra flow så får jag känslan av att flyga, styrka och ostoppbar, alltså en perfekt övning att starta dagen med!

Övningen Burpee har sitt ursprung i en övning från 1930-talet som togs fram av Royal H. Burpee‌ för att på ett enkelt sett testa vanliga människors hälsostatus. Men sedan personen Burpee‌ uppfann denna övning har mycket vatten flutit under broarna. En enkel övning har blivit något helt annat. Ett fenomen. Något som används som en klassisk övning till tortyrredskap!

Steg för steg

  1. Stå axelbrett med fötterna med en rak hållning och en stabil core.
  2. Böj dig framåt från midjan, utan att krumma ryggen för mycket. Böj lätt på benen och sätt ner händerna i mattan. Tänk på att ha en stabilitet i både core och i dina armbågar så du inte översträcker lederna.
  3. Sedan hoppar du bakåt med båda benen samtidigt så du landar i en armhävningsposition med raka armar och tårna i mattan.
  4. Hitta din stabilitet i core. Se till att inte svanka med ryggen utan istället spänna magen.
  5. Ta dig därefter ner till marken. Här kan du välja hur du vill jobba med övningen. Antingen hoppar du mer med lår och höft  så de landar på mattan. Eller så väljer du att gå ner kontrollerat i en armhävning får att arbeta mer med armar och triceps.
  6. Hela kroppen ska nudda golvet. Fötter, lår, höfter, mage, bröst och händer.
  7. Ta dig sedan upp igen genom att trycka ifrån med dina händer. Ha knäna i backen och tryck ifrån och hoppa upp med benen.
  8. Landa med fötterna nära händerna. Tänk att du kommer upp i ett knäböj med ryggen så rak som möjligt. Sträck sedan på dig till stående position med höften utsträckt.
  9. För att avsluta en burpee ska du sedan hoppa upp med utsträckt höft, låt fötterna lyfta från mattan. Med raka armar klappar du ihop händerna bakom huvudet. När du landar på backen så upprepar du övningen igen.

Övningen går att variera på många sätt. Förenkla övningen genom att ta bort hoppen och kliva ut med fötterna och kliva in igen. Eller avancera övningen genom att hoppa högre, kanske göra en split i luften och på vägen ner göra en enarmshävning.


Prova övningen och kanske utmana dig själv. 10 burpees varje dag i 1 vecka. Eller varför inte starta med 10 st och öka varje dag med ytterligare 10 st!

Lycka till!

Populära inlägg i den här bloggen

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika

Lucka 2- Julkryddors inverkan på kroppen