Äta ensam

 Äta ensam

I dessa konstiga tider vi lever i i dag förändras vardagen för de allra flesta. En stor del som är extra jobbiga för många är isoleringen och ensamheten som många tvingas leva med. Om det var svårt för att hitta motivationen tidigare till att laga god och hälsosam mat så är det ännu svårare nu. Vi rör oss inte, pratar inte med folk på samma sätt och vår inspiration från omvärlden minskar. Detta skall vi fokusera på i dagens inlägg.

Inspiration

För mig är inspiration till matlagning jätteviktigt. Även om jag lever med min familj och har en hälsosam livsstil så har jag lätt för att tröttna på mina vanliga recept som jag lätt kommer på mig att göra om och om igen. Jag hämtar min inspiration från böcker, tidningar, Google och från min mamma, som precis som jag söker inspiration från olika källor. 

Jag och min mamma är väldigt lika. Vi trivs med att göra saker tillsammans med någon annan, inte ensam. känner du också igen dig i det? Då ska jag dela med mig av en grej som jag och min mamma gjorde i somras. Vi bor i samma stad men lever i två olika hem med våra egna familjer. Vi pratas vid dagligen och en dag bestämde vi oss för att vi skulle testa något nytt. Jag hade precis fått upp ögonen för teorin om att äta efter sin egen blodgrupp och höll på att fördjupa mig inom detta. Jag och min mamma bestämde oss för att testa detta i praktiken under en månad. 
  1. Vi köpte/ lånade varsitt exemplar av Ulrika Danielssons bok A-B-noll Metoden. 
  2. Tog reda på vilka blodgrupper vi och våra familjemedlemmar hade.
  3. Handlade hem ingredienser för första veckan (boken innehåller ett 14 dagars kostschema för varje blodgrupp med tillhörande recept)
  4. Började följa bokens kostschema.
Med jämna mellanrum gav vi feedback på det vi ätit och hur vi mådde av att äta denna typ av kost. Då våra partners har andra blodgrupper än vad jag och min mamma har (vi har samma) så la vi till vissa råvaror till deras portioner så att de också fick vara med och testa. 

Vad lärde vi oss av detta?

Jag tror inte på att man skall leva enligt speciella metoder eller dieter men att testa något nytt under en striktare period ger mig nya perspektiv och upplevelser. Hur mår jag av att äta på detta viset? har jag fått några nya favoritrecept osv. Under denna tid fann jag och min mamma flera recept som idag serveras både till vardags men även vid festligare tillfällen. Vi båda har nog aldrig ätit så bra och lyxig mat under en hel månad. 

Vi lärde oss också att planering är A och O. Det var väldig skönt att ha en struktur med inköpslistor och matlistor att falla tillbaka på. Detta är något jag länge promotat till mina kunder men inte tagit mig för att skaffa själv. 

Vi konstaterade att det är alltid kul att genomföra en förändring tillsammans med någon annan men man måste också ha en egen disciplin och utföra jobbet. När man har ett projekt blir det också roligare att stå i köket och laga mat.

Några tips och trix

  • Testa något nytt tillsammans med någon annan under en period och samtal på vägen om era erfarenheter som jag och min mamma gjorde.
  • Gör gemensamma matlistor med en bekant och dela med er av era favoritrecept. Dina "tråkiga" vardagsrecept kan ge glöd i någon annans matlagning.
  • Plocka fram tidningar och gamla kokböcker och gör en matlista för 1-4 veckor framåt och ät efter den. Det går självklar bra att använda datorn och söka efter recept. Vissa sidor använder sig av slumpgeneratorer för att slumpa fram olika recept till dig.
  • Starta en prenumeration på en färdig matkasse med färdiga recept. 
  • Hämta inspirations från skolornas matsedel. 

Tystheten vid bordet

Men när man väl sitter där, ensam vid matbordet och äter den nya maten man har lagat så kryper gärna känslan av ensamhet inpå. Då är det viktigt att man inte glömmer att man är faktiskt inte ensam om att känna så. Känner du någon som har samma känsla som du? Kanske kan ni äta tillsammans. I dessa tider kan man använda sig av videosamtal. Bestäm en tid då ni skall äta, ring upp med videosamtal och placera din enhet på bordet. Genast är du inte lika ensam. 

Har du ingen att ringa kan du också se på en bra film/ serie eller lyssna på en ljudbok. Förskjut dina ensamhetstankar genom att aktivera dig. Kanske kan du lösa ett korsord mellan tuggorna?

En uppmaning

Till sist vill jag uppmana dig som läser detta och känner att ensamheten påverkar dig negativt att berätta om dina känslor för dina anhöriga och närmsta vänner. Känn inte att du belastar dem med dina "fåniga känslor". De älskar dig precis lika mycket som du älskar dem. De vill att du skall må bra precis lika mycket som du vill att dem skall göra. Oftast kan små förändringar göra stor skillnad och att lätta på hjärtat är en bra början.


Populära inlägg i den här bloggen

Postbiotika

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika