Enkla förändringar med stor effekt

 Må bra- en helt ny livsstil?

I mitt arbete möter jag många som inte vill ta hjälp för de är rädda för att få besked om att de måste göra gigantiska förändringar i sitt liv för att nå sitt mål. Det är inte beredda att offra allt med socker, byta ut läsken mot vatten och lördagsgodiset mot morötter. Jag kan se vart denna hets kommer från och jag förstår den oro och känsla av hopplöshet detta tankesätt kan skapa. "Kan jag inte uppnå en vältrimmad form utan att leva på salladsblad och proteiner?" Dagens inlägg kommer att handla om att det går alldeles utmärkt att komma i form och ändå äta sås och potatis. Du kan äta lördagsgodis och dricka läsk. Efter att ha läst detta hoppas jag att fler vågar ta steget mot ett hälsosamt liv med en välmående och fungerade kropp.



Ordet "lagom"

Ordet som är så svenskt det bara kan bli. Vi lever i ett samhälle som på många sätt styrs av jantelagen. Man får inte sticka ut, man får inte vara mer eller mindre än någon annan. Vi skall vara lagom. Jantelagen är något jag personligen starkt ogillar. Klart att man skall få vara rik och köpa det man vill om man har tjänat ihop pengarna, klart att man skall få vara stolt över sin prestation oavsett hur stor eller liten den är. Vad som är litet för dig är stort för någon annan. Jag anser att jantelagen får att att förminska oss själva och att försämra vår självbild. Om du aldrig känner att det är okej att vara stolt över dig själv, om man aldrig får uttrycka det, vad sänder du då för signaler till dig själv?

Men för att ta oss tillbaka till ämnet mat och förändring... Passar ordet lagom in i det sammanhanget?

Då det handlar om att prestera anser jag att du måste utgå från dig själv. Vad orkar du? Vad klarar du av och framförallt, vad vill du? Utifrån dessa frågeställningar hittar du din nivå. Den nivå som är lagom för just dig. Men var inte rädd för att utmana dig själv. Ofta är vi rädda att sätta mål för oss själva och sätta krav på oss själva. Jag brukar utgå från att man skall sätta en nivå som man vet att man kan klara men som inte är bekväm. Vi behöver något att kämpa för, något att sträva mot. 

Vad det gäller kosten och kosthållning anser jag att ordet lagom absolut passar in. Man ska inte äta för mycket eller för lite av något. Vi måste finna en balans. Vår personliga balans. Detta av flera anledningar. Vi har alla olika behov. Dessa regleras av allt från DNA, gener, livsstil, jobb osv. Om du har som mål att gå er 10 kg i vikt så kommer inte dina behov vara samma som för din vän som vill genomföra samma förändring. Detta är anledningen till att jag alltid kollar igenom hela livsstilen hos mina kunder. Hur man sover, äter, stressar, jobbar, tränar, hur man trivs socialt och hur näringsstatusen i kroppen är och ifall personen har några krämpor, sjukdomar eller skador sedan tidigare. Även olika beroenden kan påverka den kost och/ eller förändrings som personen behöver genomföra. Vad du behöver tillsätta och ta bort i ditt liv är helt upp till din status just nu. Genom livet förändras våra behov.

Inget mer godis?

Genom evolutionen har vi alltid dragits mot smaker som kopplas till energirika livsmedel, gärna med snabb energitillgång. Detta är något som finns inprogrammerat sedan långt tillbaka men frågan är hur vårt behov ser ut idag?! Behöver vi fortfarande kolhydrater, fett och protein? Ja!

Min filosofi inom kosthållning är att vi behöver allt. Kanske inte alla gånger ur näringssynpunkt utan ibland bara för den känslomässiga kopplingen som vi har till vissa smaker. Om vi tar vanligt lösgodis som ett exempel. Det är väldigt sällan som du ur näringssynpunkt finner något positivt med det livsmedlet men smaken av favoritbitarna gör att vi kan känna ett starkt behov att behålla dem i vår kosthållning. Lösgodis kan ge känslomässiga koppling till allt från tröst, lugn, trötthet, fest, spänning och mysiga filmkvällar i soffan. En tanke jag vill att du nu tar en stund för är om dina favorit bitar smakar lika gott när du äter dem 1,3 eller 7 dagar i veckan? Hur många bitar jag du äta innan de inte är lika goda längre? I vilka situationer äter du ditt godis?

Samma sak gäller olika maträtter. Mat är aldrig din fiende. Äter du en varierad kost, som du ska göra, så är ingen mat farligt. Man skall aldrig vara rädd för potatis, godis, rött kött eller gräddsås men du måste veta vad som är lagom för dig. På livsmedelsverket finner man allmänna rekommendationer men dessa skall endas användas som riktmärken. Detta kommer låta så klyschigt, ät lagom av allt! 

Jag kan inte sitta här och säga att kommer du till mig för hjälp med en förändring så kommer du att få äta godis precis som innan. Men jag kan säga att det är väldigt sällan som jag helt tar bort det. Men jag ser till att du förstår vad som är lagom ofta för dig och vad som kan vara ett ohälsosamt beteende. Om man mot förmodan skulle behöva utesluta godis ur sin kost oavsett om det bara är för en period eller för livet så finns det så många, minst lika goda alternativ.

Livet skall vara kul och gott

Vi har alla valt olika livsstilar av olika anledningar. Vi väljer också av olika anledningar att genomföra olika förändringar. Ibland behöver inte förändringen vara så stor för att göra stor skillnad. Nedan kommer jag lista några små vardagsförändringar som gör stor skillnad för ens mående. Vad skulle du vilja testa? Vad skulle det kunna skapa för skillnad i ditt liv?
  • Gå och lägg dig en timme tidigare söndag-torsdag och begränsa de sena kvällarna till helgerna. 
  • Ät grönsaker till pizzan eller hamburgaren.
  • Ät godis en dag i veckan.
  • Laga mat hemma på helgen och gör matlådor för hela jobbveckan. 
  • Ta en promenad till jobbet eller parkera bilen ett kvarter bort. Kliv av bussen tidigare. 
  • Ta trapporna oftare än hissen. (de gånger som du kan välja)
  • Skriv varje kväll ner vad du är tacksam över just idag.
  • Planera din vecka. Både på jobbet och privat.
  • Ta fram kläder dagen innan. Packa din väska och förbered matlåda.
  • Se till att alltid ha med dig minst 2 mellanmål i väskan. 
  • Se till att ha 50 % grönsaker på tallriken.
  • Hälsa på minst en främling varje dag. Ibland räcker det med en nickning och ett leende.
  • Gå upp 15 minuter tidigare varje morgon. 

Dessa förändringar skapar var för sig inte så stor skillnad i ditt liv men det kan på sikt göra en stor förändring i ditt mående. Även om du skulle bestämma dig för att testa alla så skulle det inte sänka din livskvalité. Våga testa i 4 veckor. Gjorde det någon skillnad för just dig?

Glöm inte bort att leva och glöm inte bort att vi alla är olika och det skall vi vara stolta över! Våga vara stolt! Vill du ha min hjälp med din förändring? Låt mig få veta!

Populära inlägg i den här bloggen

Postbiotika

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Probiotika