Lucka 14- Tabatapass

 Onsdagen den 16 dec kommer jag att ha en livesändning via Zoom meetings klockan 19.30. Hoppas så många som möjligt kommer att delta. Ämnet för kvällen kommer beröra det ämne som lucka 16 handlar om. Länk och instruktioner kommer....

Lucka 14- Dags att träna!



Dagens pass kommer att vara ett tabatapass. Tabata har sitt ursprung från Japan där Dr Izumi Tabata och hans forskarteam genomförde en studie på det japanska speedskatinglandslaget. Studien gick ut på att jämföra resultaten mellan traditionell uthållighetsträning i form av en timmes träning på träningscykel och resultaten från att köra korta maxintervaller på träningscykel. Studien visade att fyra minuter av högintensiv intervallträning (HIIT) kan ge bättre effekt både på det anaeroba och aeroba energisystemen än en hel timmes lågintensiv konditionsträning!!!

Tabata är en högintensiv intervallträning där du tränar upp din kropp både konditions- och styrkemässigt med hjälp av enbart din kropp som motstånd. Alla kan träna tabata eftersom var och en tränar utifrån sina förutsättningar på respektive övning. Intervallerna ser ut så att man jobbar i 20 sekunder och vilar i 10. Detta upprepas 8 gånger och sedan har man genomfört ett block. Hur många block man kör är beroende på hur många övningar man gör och hur länge man vill träna. Dagens pass kommer bestå av 8 block, 8 övningar. mellan varje block vilar man i 30 sekunder. När du har kört igenom alla övningarna en gång har du gjort ett block!

Lycka till!!!

Övningar

  1. Burpees
  2. Snöängel
  3. Fällkniven
  4. Bärgsklättrare/ Mountain climbers
  5. Knäböj
  6. Krabba
  7. Upphopp
  8. Tricepsdips
Nedan ser ni en film som visar de olika övningarna.


Music: https://www.bensound.com

Nedan finner ni en spellista med musik på Spotify som håller takt och intervaller åt er.



Nedan finner ni en spellista med musik på Youtube som håller takt och intervaller åt er.

Populära inlägg i den här bloggen

Postbiotika

Lucka 1- Julro och balans i vardagen

Lucka 23 - Frukt och saffransglögg